Voor laad/losomgevingen heeft Matex een assortiment aan handige accessoires die het gebruik van een laaddock veiliger en/of efficiënter maken.
Buffers voor docklevellers zijn ontworpen om de botsingskracht tijdens het aandocken te absorberen. Zo worden zowel het voertuig als het aandocksysteem beschermd. De buffers worden op de gevel onder een dockshelter en naast een dockleveller geplaatst. Onze Matex buffers zijn van hoge kwaliteit met een hoge slijtvastheid en goede prijs-kwaliteitverhouding. Alle rubberen elementen zijn gemaakt van hoogwaardig nieuw rubbermateriaal dat een lange levensduur garandeert. De rubberen elementen zijn verkrijgbaar in 90 mm en 140 mm dikte.
Matex Buffers zijn verkrijgbaar in 6 varianten:
De Matex Vaste Positie Buffers zijn onze voordeligste buffers van hoge kwaliteit met een hoge weerstand tegen slijtage en scheuren. Alle rubberen elementen zijn gemaakt van hoogwaardig nieuw rubbermateriaal met een lange levensduur. De rubber elementen worden geleverd op een thermisch verzinkte staalplaat en vervolgens gelast aan het levellerframe of gemonteerd aan de laadklep.
De buffers zijn verkrijgbaaar in de volgende afmetingen:
Voor hogere schokbelastingen worden buffers met een beschermende behuizing aanbevolen. De schuine beschermplaat voorkomt dat de buffers zwaar worden beschadigd. Dankzij de zijdelingse vlakke stalen geleiders zijn de bevestigingsbouten van rubber buffers optimaal beschermd tegen afschuiving.
De buffers zijn verkrijgbaar in de volgende afmetingen:
De Buffers met Scharnierende Stalen Beschermkapap bieden optimale bescherming bij zwaar laden en lossen. Deze buffers onderscheiden zich door hun uitstekende schokabsorberende eigenschappen, maximale slijtvastheid en een lange levensduur.
Tijdens het laden/lossen komt alleen de stalen bufferplaat in contact met het voertuig. Dus wordt normale scheurvorming van het oppervlak door de bewegingen van het voertuig uitgesloten. Dure vervanging van de buffer vervanging wordt vermeden.
De buffer wordt ofwel aan het frame gelast ofwel aan de leveller vastgemaakt. Optioneel kan de buffer door middel van een steun 200 mm boven de perronrand worden gemonteerd.
De buffers zijn verkrijgbaar in de volgende afmetingen:
De Matex Schuivende buffers zijn het buffertype met de langste levensduur. Ze volgen de verticale bewegingen van de vrachtwagen 150 mm naar boven en 150 mm naar beneden, zodat de slijtage van de buffers bijna tot nul wordt gereduceerd. De rubberen elementen worden geleverd op een thermisch verzinkte staalplaat en worden vervolgens aan het levellerframe of aan de laadklep gemonteerd.
De buffers zijn verkrijgbaar in de volgende afmetingen:
Deze buffers worden gebruikt voor het laden en lossen van voertuigen waarvan de vrachtwagenbedden hoger zijn dan dockniveau. De in hoogte verstelbare buffer kan met een druk op de knop tot 250 mm boven de dockrand worden opgetild. Tijdens het laden past de buffer zich aan de verticale bewegingen van de vrachtwagen aan tot 50 mm naar boven en 250 mm naar beneden (zweefstand). Hierdoor wordt de slijtage tot een minimum beperkt en de duurzaamheid verlengd. Na het aandocken kan de buffer op dockniveau met voeten worden vastgezet, zodat de laadkleppen van de vrachtwagen kunnen worden geopend (bv. demontabele vrachtwagens).
De buffers zijn verkrijgbaar in de volgende afmetingen:
De Matex wielgeleiders zorgen voor het exact aandocken van de vrachtwagen aan het laadperron en voorkomen dure schade aan dockshelters, levellers, gebouwen en voertuigen door verkeerd aandocken. Dankzij het gladde oppervlak van de wielgeleiders worden de banden en velgen van de voertuigen niet beschadigd. De wielgeleiders helpen de vrachtwagenchauffeur om achteruit naar het laadperron te rijden zonder ingewikkelde manoeuvreeracties. Ze worden geïnstalleerd in de laadkuil voor het laadperron en kunnen in het beton worden ingestort of worden vastgeboord in de ondergrond.
Wielgeleiders voor instort zijn verkrijgbaar in een rechte en gebogen uitvoering en hebben de volgende afmetingen:
Recht | Gebogen | |
Nominale Lengte | 2000 mm | 2550 mm |
Hoogte | 245 mm | 245 mm |
Diameter buis | 159 mm | 159 mm |
Dikte buis | 4 mm | 4 mm |
Wielgeleiders voor de bevestiging op het oppervlak zijn verkrijgbaar in een rechte, gebogen, gebogen extra lang en 'smart' uitvoering. De afmetingen zijn als volgt:
Recht | Gebogen | Gebogen Extra Lang | 'Smart' | |
Nominale Lengte | 2000 mm | 2000 mm | 2550 mm | 2500 mm |
Hoogte | 245 mm | 245 mm | 245 mm | 215 mm |
Diameter buis | 159 mm | 159 mm | 159 mm | 159 mm |
Dikte buis | 4 mm | 4 mm | 4 mm | 4 mm |
Formaat flens | 335 x 335 x 10 mm | 335 x 335 x 10 mm | 335 x 335 x 10 mm |
Matex verkeerslichten helpen met de communicatie tussen de vrachtwagenchauffeur en het magazijnpersoneel. Ze laten de chauffeur zien wanneer het laadstation veilig kan worden benaderd en verlaten. De verkeerslichten worden aangesloten op de besturing van de dockleveller. De werking van de stoplichten kunnen aan uw wensen worden geconfigureerd. Stoplichten kunnen worden gecombineerd met een voertuig detectie systeem en een wielkeg met sensor. Stoplichten kunnen binnen en/of buiten worden toegepast.
De Matex Verkeerslichten gebruiken LED-lampen met een lange levensduur en hebben een IP 65 waterdichtheidsklasse. De lampen kunnen inrichting gedraaid worden.
De verkeerslichten zijn verkrijgbaar in twee designs, modern en klassiek.
De Matex Wielkeg kan voorkomen dat de vrachtwagen ongeluk van het laadstation wegrolt. De wielkeg heeft een positieafhankelijke ultrasone sensor die via een robuuste kabel met de besturing is verbonden. De dockleveller kan alleen worden bediend als de vrachtwagen door middel van de wielkeg is geblokkeerd. Zodra een van de achterwielen van de vrachtwagen door de wielkeg wordt geblokkeerd, wordt de levellerbesturing "vrijgegeven", zodat de dockleveller in werking kan worden gesteld.
De wielkeg kan met elk type zwaar voertuig worden gebruikt en kan ook bij een bestaand laadstation worden toegevoegd. Een wielkeg is een goedkope aanvulling op de veiligheidssystemen voor laad- en loswerkzaamheden.
De wielkeg is verkijgbaar in polypropylene plastic en rubber gegalvaniseerd staal.
Een wielkeg wordt vaak gebruikt in combinatie met een verkeerslichtsysteem.
Matex Verlichting biedt de beste oplossing voor een perfecte verlichting van het dockgebied en de vrachtwagenvloer. Goede verlichting verhoogt de veiligheid bij het laden en lossen. De spot is door middel van een draaibare beugel aan de draagarmen bevestigd, zodat hij in alle richtingen kan worden bewogen. De spot is voorzien van een LED-Lamp die tot 90 % minder energie gebruikt voor hetzelfde verlichtingsresultaat.
Anders gezegd: projecten waar onze klanten blij mee zijn. Het lijkt een open deur, maar dat is wel waar we ons van advies tot en met levering en service hard voor maken!