Docklevellers zijn essentieel voor bedrijven die regelmatig goederen laden en lossen. Ze zorgen voor een veilige en soepele overgang tussen magazijn en vrachtwagen, waardoor het laad- en losproces vlotter verloopt.
Onze docklevellers zijn van hoogwaardige kwaliteit en ontworpen om lang mee te gaan, maar ook om te passen in het logistieke proces van uw organisatie en geschikt voor het type product dat u laadt of lost. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en voor verschillende maximum dynamisch gewichten dat over de dockleveller beweegt. Hierdoor zijn onze docklevellers geschikt voor een breed scala aan toepassingen. Of u nu werkt met lichte bestelwagens of zware vrachtwagens, wij hebben altijd het juiste type dockleveller voor u.
Uiteraard is een Matex dockleveller voorzien van verschillende veiligheidsvoorzieningen, waaronder een antislipoppervlak, voet/teen bescherming, dubbele hefcilinder uitvoering, deur-dockleveller beveiliging, noodstop bij onverwachte daling, meebewegend platform met vrachtautovloer, et cetera. Deze voorzieningen helpen om ongelukken en schade te voorkomen, waardoor uw werknemers veilig kunnen werken en uw goederen (voedsel)veilig kunnen worden geladen en gelost.
Kortom, de docklevellers van Matex zijn een must voor uw logistieke omgeving!
Scharnierend of telescopisch
Een dockleveller is voorzien van een lip, welke de overgang vormt tussen de laadhuisvloer en de vrachtwagenvloer. Er zijn twee type lip-systemen voor docklevellers: scharnierend (uitklappend) en telescopisch (uitschuivend). Deze twee type lippen kunnen in diverse varianten worden geleverd om zo bijvoorbeeld ook te kunnen lossen in lagere of smallere auto’s. Hoe dit werkt?
Een dockleveller met scharnierende lip is doorgaans de voordeligste keuze. Bent u benieuwd naar de dockleveller prijs met scharnierende lip? Neem contact op met onze verkoopafdeling.
Een dockleveller met telescopische lip kan ook langer uitgevoerd worden. Zo kunnen er grotere afstanden tot de vrachtwagen en de laadhuisvloer overbrugt worden en een langere helling met kortere hellingshoek gerealiseerd worden. De 1000 mm lip is tevens nodig indien u een geïsoleerde dockuitvoering verkiest. Een bijkomend voor van de telescopische lip is de flexibiliteit in uitschuifbare lengte. Dit kan erg praktisch zijn wanneer de vrachtwagen tot achterin volgeladen is.
Opties voor de lip:
Diktes lip:
Alle Matex docklevellers worden gemaakt onder de strenge norm EN 1398. Hierdoor garandeert Matex de opgegeven dynamische belasting met de aangeboden diktes van platform en lip, in combinatie met de stabilisatie aan de onderzijde van de dockleveller. De diktes van platform en lip vindt u terug in onze offertes.
Matex docklevellers zijn leverbaar in standaardmaten en op aanvraag in afwijkende formaten. De volgende standaardmaten zijn beschikbaar:
De standaard Nominale Lengte (NL)
| De standaard Nominale Breedte (NW)
|
Matex is bekend als leverancier van docklevellers in de vervangingsmarkt. Hiervoor heeft Matex een replacement programma ontwikkeld samen met productie, waarbij op simpele wijze de gehele vervanging inclusief afvoer kan worden geregeld. Hierbij is het logistieke proces van de klant het belangrijkst en dient deze zo min als mogelijk te worden verstoord.
De maten van de dockleveller in het replacement programma worden aan de nieuwe put aangepast.
Bent u geïnteresseerd en wilt u meer weten over de toepassingen onze docklevellers? Neem dan gerust contact met ons op en onze verkoopafdeling helpt u graag verder. Zo voorzien wij u onder andere in het offertetraject van duidelijke, gedetailleerde tekeningen met exacte maatvoering van de gekozen dockleveller en het toegepaste inbouwframe. BIM modellen van de constructie zijn tevens op aanvraag beschikbaar.
Een dockleveller bestaat uit een frame dat uiteindelijk gesitueerd wordt in de betonconstructie van de vloer. De bewegende delen van de dockleveller worden in het frame geplaatst.
Bij een Matex dockleveller kunnen de volgende frametypes worden toegepast:
Voor advies over het best passende frametype voor uw situatie kunt u contact opnemen met onze verkoopafdeling. De verkoopafdeling kan u ook voorzien van gedetailleerde inbouwtekeningen van de diverse frames.
Matex docklevellers zijn beschikbaar in een standaard dynamisch belastbare uitvoering.
Uitvoeringen met andere belastingen (80 kN, 100kN, 120 kN en 150kN) zijn mogelijk op aanvraag.
Matex docklevellers voldoen aan alle eisen uit de Europese standaard voor docklevellers EN 1398 Laadbruggen - Veiligheidseisen. De bovengenoemde belastingcapaciteiten zijn bepaald volgens de EN 1398 standaard heftruck wielcontactoppervlak van 100x150mm.
Het dockleveller platform wordt gelift door een hydraulische aandrijving met een vermogen van 750 Watt. Standaard wordt het platform gelift door twee cilinders om er voor te zorgen dat de leveller stabiel blijft tijdens een noodsituatie, waarbij een heftruck op het platform staat of rijdt.
Zowel bij een dockleveller met een scharnierende als uitschuivende lip wordt de lip bediend door een eigen hydraulische cilinder(s).
Alle Matex docklevellers worden uitgevoerd met een "Toe-Guard." Deze uitschuifbare plaat aan de zijkanten van de leveller zorgen er voor dat er geen lichaamsdelen onder de leveller kunnen komen.
Een Matex dockleveller kan uitgevoerd worden met een eigen besturing of met een gecombineerde besturing met de bijbehorende overheaddeur. Zowel de geïntegreerde als de eigen besturing kan worden voorzien met een interlock met de overheaddeur. De geïntegreerde besturing is veelzijdig en kan worden gebruikt voor het aansturen van diverse extra systemen, waaronder een dockshelter, een voertuig detectiesysteem, een stoplicht of dockverlichting.
Bij een dockomgeving zijn veel mogelijkheden om extra isolatie te creëren, waaronder:
De Matex dockleveller is standaard verkrijgbaar in de kleuren blauw RAL 5010, antraciet RAL 7016 en zwart RAL 9005. Standaard wordt een slijtvaste twee componentencoating met corrosiebeschermingsklasse C2-M toegepast. Naast de standaardkleuren is de dockleveller ook beschikbaar in elke RAL kleur. De dikte is mogelijk in 80mU of optioneel 160mU.
Daarnaast is een extra corrosie beschermende coating met corrosiebeschermingsklasse C3-H mogelijk of zelfs een gegalvaniseerde dockleveller. Voor aanvullende corrosiebescherming kan de dockleveller uitgevoerd worden met gegalvaniseerde stalen onderdelen.
Anders gezegd: projecten waar onze klanten blij mee zijn. Het lijkt een open deur, maar dat is wel waar we ons van advies tot en met levering en service hard voor maken! Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!